Bezinken

Bij veel paardrijlessen zit er ongeveer halverwege de les een pauze. Pony’s mogen een lange teugel, kinderen kunnen even babbelen en de instructeur heeft even adem en koffiepauze. Zo wordt er een aantal minuten gepauzeerd. Niks mis mee.

Deze pauze heeft, behalve ontspanning, nog een andere functie. Alles wat is aangeboden, geoefend en gezegd krijgt even de tijd om te bezinken. Rust is een essentieel onderdeel van leren.

Bij gebrek aan ‘even niks’ kunnen er situaties ontstaan waar kinderen overprikkeld raken. Kinderen kunnen hier op allerlei manieren op reageren. Verbaal aanwezig, zenuwachtig, onzeker of in zichzelf gekeerd. Als de instructeur niet in de gaten heeft dat er een pauze nodig is, zwem je tegen te stroom in. Hartstikke vermoeiend.

Pony’s hebben trouwens ook wel eens last van een overdaad aan prikkels. Te veel beweging om zich heen, geluid en onduidelijke opdrachten van lerende kinderen kunnen averechts werken op het gedrag. En aangezien dieren niet kunnen praten, is hier ook een belangrijke rol van de instructeur weggelegd. Herkennen en handelen is belangrijk.

Alleen...

Een pauze, tijd voor bezinken, is niet aan tijd en aantal keer te koppelen. Het vereist professionele observatie om in te schatten wat en wanneer kinderen en pony’s nodig hebben. Misschien wel drie keer heel kort even pauzeren. Of even rustige stappen voor de pony’s gecombineerd met een niet praten pauze voor de kinderen. Zodat de bak even zonder woorden is. Of misschien zie je wel dat er een individuele break voor een bepaalde combinatie nodig is.

Hier heb je voelsprieten voor nodig. En lef. Want het vergt moed om buiten de meest bewandelde paden te lopen. Een lesplan is prima, maar vergeet niet goed te observeren wat het plan voor een effect heeft op de anderen. Een lesvoorbereiding en/of plan kan houvast creëren voor de lesgever. Maar deze te rigide uitvoeren kan veel gedoe veroorzaken.

Iedereen in de bak heeft, ook tijdens een uur, adempauze nodig. Tijd voor het zakken van alle ervaringen zodat die kunnen landen en grip krijgen. Wanneer en hoe deze break moet worden ingezet kan variëren. Maar gebeurt dit kundig, dan kunnen ervaringen gemakkelijker omgezet worden naar kennis. En dat was de bedoeling van de les.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Carla Kral
5 maanden geleden

Hallo ben carla
Ben de oma van Jessica boon
Ik heb haar op paardrijden gedaan en ben het ook mooi gaan vinden sinds dien dit wasoort dan ook weer zeer leerzaam ook voor de genen die kijkt groetjes carla